اندیشه های سیاسی در اسلام (ابراهیم غلامی)
اندیشه های سیاسی در اسلام (ابراهیم غلامی)
اندیشه های سیاسی عارفان و بزرگان و دانشمندان در اسلام از ابتدا تا کنون

این جریان مخالف آشتی میان علم گرایی وفلسفه ی معاصرغرب و مفاهیم مدرنیته با اسلام است.

این جریان، به یک عقلانیت راز آلود معتقد است به معنای آنست که بسیاری از حقایق هستند که انسان آنها رادرک نمیکند ونیاز به زمان دارد. قرآن دستوربه تعقل داده است. نباید حقایق باطنی را انکار کرد، بلکه باید باطن را با کمک دین وابزارمعرفتی آشکارکرد. البته درکشف کارکردهای احکام دینی به وسیله علوم مدرن نباید روحیه ی تعبد را نادیده گرفت.

عقلانیت راز آلود بایدمنشا پرسش وسوالی شود که مارا به پژِِِوهش وادارد. امانباید دریافت پاسخ جامع را باروشهای غیردینی انتظارداشت با این توضیح میتوان عقلانیت زار آلود را با عقلانیت ابزاری جمع نمود.

درهیچ جای دین عقلانیت ابزاری رد نشده است.

اگرعقلانیت ابزاری رابطه ی خودرا با عقلانیت هدف ساز دین قطع کند وقوع جنگهای جهانی وساخت بمب اتم ونوترونی وشیمیایی گواه این مساله است. اینها محصول مدرنیته است.

خلاصه کلام اینکه  نقددستاوردهای منفی غرب ومدرنیته با معیار عقلی ودینی درکنارپذیرش تحولگرایانه دستاوردهای مثبت غرب و مدرنیته، نه پذیرش تقلیدی وترجمه ای، یکی از ویژگیهای جریان عقلانیت اسلامی است.

7- منطق فهم دین:  این منطق به گونه ای است که ازتفسیر به رای جلوگیری میکند اصول این منطق عبارتست از: 

-  تسلط برقواعد زبان عربی

- تسلط بر قواعدعام زبان شناختی درفهم جملات

- تسلط برقواعد علوم قرآنی

- کل نگری دررروش تفسیری

-تفکیک روش عقلی وروش نقلی

- بهره گرفتن از علم رجال ودرایه وتشخیص روایات معتبر

-سوالاتی که درمقابل متن دینی قرارداده میشودتاپاسخ ازمتون دینی استنباط شود

- استفاده از شان نزول وزمینه تاریخی ومعنایی متن.

8-علم وتوسعه کوثری:   یعنی پیشرفت مبتنی برعدالت. جریان عقلانیت اسلامی علم دینی را، فرضیه سازی علمی توسط گزاره های دینی، موضوع یابی توسط انگیزه های دینی، جهت گیری علمی درراستای اهداف دینی، تاثیرپیش فرضهای متافیزیکی دینی برانگیزه ها و گردآوری اطلاعات، تاثیرپیش فرضهای متافیزیکی دینی برتغییر انسان وجامعه برای کشف قوانین جدید ودرنهایت تاثیر روش شناسی دینی برمقام داوری علوم انسانی میداند.

9- معنویت دینی:  این جریان معتقداست معنویت حقیقی میخواهد انسان را به تکامل نفسانی رسانده واورا به کمال برساند، تاکیدبرمعنویتی که باعث رشدوتعالی انسان به سوی خداوند بشود. عرفان ومعنویت دراین جریان انسان را به سه محورذیل فرامیخواند:  معرفت خدا-معرفت مبداومعاد - معرفت به حقایق عالم وبازگشت آنهابه سوی خداوند.

نکته: جریان هفتم فرهنگستان علوم اسلامی به دلیل عدم طرح در طول ترم در این جزوه نیز مورد بحث قرار نگرفته است.

انشاالله همیشه روزگار لبریز از آرامش و نشاط بوده و فراوان خنده های از ته دل داشته باشید.

 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده در تاريخ شنبه 23 دی 1391برچسب:, توسط ابراهیم غلامی کارشناس ارشد اندیشه سیاسی در اسلام